1-kring of 2-kring

Bij hulpluchtvering in de jaren '80 en '90 werd soms een 1 kringregeling toegepast. Die systemen zijn te herkennen aan slechts 1 vulventiel of slechts 1 uitgaande leiding van de compressor.


Bij een 1-kringsregeling staan beide balgen direct met elkaar in verbinding. Deze systemen zijn puur uit economische grondslag gemonteerd (men spaart zich immers de kosten van 1 vulventiel), maar uit een technisch oogpunt én uit rijcomfort zullen we altijd een 2-kringregeling adviseren.


Bij de éénkringsregeling, staan de balgen immers met elkaar in verbinding. Bij het nemen van een haarspeldbocht, zal de druk op de buitenste balg toenemen > waardoor die luchtdruk dus naar de binnenste balg wordt verplaatst. Het gevolg: de auto gaat juist meer overhangen in bochten in plaatst van dat deze stabiler wordt.



Bij een 2-kringsregeling heeft iedere balg zijn eigen druk, zijn eigen vulventiel of wordt bij systemen met een compressor middels een terugslagklep de druk gescheiden gehouden.